Ņemot vērā, ka:
- Katrs cilvēks, tostarp bērns ar smagiem redzes vai dzirdes traucējumiem, ir persona ar neaizskaramām tiesībām uz dzīvību, brīvību un pašnoteikšanos.
- Valsts vienīgais leģitīmais uzdevums ir aizsargāt indivīda tiesības, nevis pārdalīt resursus vai uzspiest vienotu “pareizo” dzīves modeli.
- Piespiedu segregācija (aizliegums integrācijai) ir tiešs brīvības ierobežojums un ir pretrunā klasiski liberālajiem principiem, jo atņem vecākiem tiesības izvēlēties bērnam piemērotāko izglītības ceļu.
Ticot, ka:
- Brīva sabiedrība balstās uz brīvprātīgu sadarbību, nevis valsts plānošanu.
- Bērna ar traucējumiem integrācija regulārajā izglītības sistēmā ir iespējama un vēlama, ja to izvēlas vecāki un ja tirgus (privātās un pašvaldību skolas, labdarības organizācijas, vecāku kooperatīvi) nodrošina nepieciešamo atbalstu.
- Konkurence starp skolām un brīva izvēle rada labākus rezultātus nekā valsts monopols vai birokrātiski noteikumi.
- Bērni ar traucējumiem, kuri mācās kopā ar pārējiem, pieaugot biežāk kļūst ekonomiski neatkarīgi un pilntiesīgi sabiedrības locekļi – tas ir gan morāli pareizi, gan ekonomiski izdevīgi.
Atzīstot, ka:
- Itālijā kopš 1977. gada (Likums Nr. 517) speciālās skolas ir faktiski likvidētas; visi bērni, arī ar smagiem traucējumiem, mācās regulārajās skolās ar atbalsta skolotāju, rezultātā ir panākts augstāks nodarbinātības līmenis pieaugušajiem ar traucējumiem nekā lielākajā daļā Eiropas valstu (OECD dati).
- Somijā un Zviedrijā vairāk nekā 99% bērnu ar īpašām vajadzībām mācās regulārajās klasēs, rezultātā ir panākta augstāka akadēmiskā veiktspēja, zemāka stigmatizācija un labāka psihiskā veselība (PISA un Nordic Centre for Welfare and Social Issues pētījumi);
- ASV štatos, kuros vecākiem ir plašākas skolu izvēles iespējas (charter schools, vouchers), bērni ar smagiem traucējumiem uzrāda labākus rezultātus nekā štatos ar stingru rajona skolas piespiedu sistēmu (EdChoice un Cato Institute pētījumi).
- Piespiedu segregācija (aizliegums integrācijai) vai piespiedu integrācija bez vecāku piekrišanas vienlīdz ir brīvības pārkāpumi un noved pie sliktākiem rezultātiem abās pusēs.
Partijas “Latvijas attīstībai” jaunatnes nodaļa aicina:
- Latvijas valdību un pašvaldības nekavējoties atcelt jebkādus normatīvos ierobežojumus, kas liedz bērniem ar smagiem redzes vai dzirdes traucējumiem mācīties regulārajā skolā, ja to vēlas vecāki.
- Ieviest izglītības vaučeru sistēmu vai nodokļu atvieglojumus ģimenēm, lai vecāki varētu brīvi izvēlēties piemērotāko skolu vai atbalsta pakalpojumus.
- Kategoriski noraidīt jebkādus likumdošanas priekšlikumus, kas paredzētu aizliegumu integrācijai, vai pieprasītu piespiedu izvietošanu speciālajās skolās, jo tas būtu brīvības un vecāku tiesību pārkāpums.








