Ņemot vērā, ka:
- Burkinafaso Likumdevēju asambleja 2025. gada 1. septembrī pieņēma grozījumus Personas un ģimenes kodeksā, kas kriminalizē konsensuālu homoseksuālo uzvedību ar cietumsodu no 2 līdz 5 gadiem un naudas sodiem.
- Tiesību aktā ir definēta “uzvedība, kas var veicināt homoseksuālas prakses un līdzīgas prakses”, kas var tikt sodīta, tādējādi ierobežojot izpausmes brīvību.
- Likuma norma nebija pieņemta demokrātiskās pārvaldības ietvaros, Likumdevēju asambleja nav ievēlēta, bet ir daļa no militārā režīma, kas nāca pie varas pēc apvērsuma.
- Starptautiskās cilvēktiesību organizācijas (piemēram, Human Rights Watch, Amnesty International) brīdina, ka jaunais likums pārkāpj starptautiskos cilvēktiesību standartus, tostarp tiesības uz privātumu, vienlīdzību un nediskrimināciju.
- Policija, drošības dienesti un tiesu sistēma var izmantot šo likumu kā instrumentu vajāšanai, diskriminācijai un ierobežošanai pret LGBT+ kopienu, kas nozīmē reālu draudu cilvēktiesībām, un cilvēku dzīvībām.
- Latvija ir novērotājvalsts Āfrikas Savienībā, kas nozīmē, ka uzliek arī par pienākumu Latvijai pievērst lielāku uzmanību cilvēktiesībām Āfrikas valstīs.
Ticot, ka:
- Brīvība, tostarp individuālā brīvība un privātums, ir fundamentālas vērtības klasiski liberālajā pasaules izpratnē, cilvēkiem ir tiesības veidot savas attiecības, ja tās neskar citas personas tiesības.
- Tā saucamās “morāles normas” nevar būt instrumenti politiskai represijai.
- Starptautiskās kopienas spiediens, tai skaitā sankcijas, var būt nepieciešamas, lai aizsargātu cilvēktiesības un novērstu autoritāro režīmu vēršanos likumos pret neaizsargātām grupām.
- Eiropas Savienībai un tās partneriem ir morāls pienākums reaģēt uz nopietniem cilvēktiesību pārkāpumiem pasaulē, un nosodīt autoritārus režīmus, kas izmanto likumu kā ieroci pret minoritātēm.
Atzīstot, ka:
- Burkinafaso militārais režīms, kas nonāca pie varas pēc apvērsuma, ir bijis kritizēts arī par plašāku demokrātijas un indivīdu brīvības ierobežojumiem, ne tikai par šo likumu.
- Kriminalizējot homoseksuālās attiecības, režīms ne tikai ierobežo cilvēktiesības, bet arī rada atmosfēru bailēm, stigmatizācijai un potenciālajam vardarbības pieaugumam pret LGBT+ kopienu.
- Starptautiskie tiesību akti, piemēram, Starptautiskais Pakts par pilsoņu un politiskajām tiesībām un Āfrikas Cilvēktiesību un tautu tiesību harta, kuras ir ratificējusi Burkinafaso, paredz aizsardzību pret diskrimināciju un garantē tiesības uz privātumu.
- Iepriekš Burkinafaso nebija likuma, kas kriminalizētu homoseksuālās attiecības.
Partijas “Latvijas attīstībai” jaunatnes nodaļa aicina:
- Burkinafaso valdību nekavējoties atcelt jaunpieņemto likumu, kas sodīs homoseksuālas attiecības un uzvedību, un pārskatīt Personas un ģimenes kodeksu, lai tas ievērotu starptautiskos cilvēktiesību standartus.
- Prezidentu Ibrahimu Traore un militārā režīma pārstāvjus atbildēt par šo lēmumu, nodrošinot likumdošanas pārskatīšanu ar starptautisku uzraudzību un konsultācijām ar cilvēktiesību ekspertiem, LGBT+ kopienām un pilsoniskās sabiedrības pārstāvjiem.
- Ja šī tiesību norma netiks atcelta, tad Eiropas Savienībai pieņemt personīgas sankcijas pret Burkinafaso režīma amatpersonām, kas ir iesaistītas LGBT+ personu vajāšanā, piemēram, vīzu aizliegumu, aktīvu iesaldēšanu un finanšu ierobežojumus.
- Eiropas Savienībai sadarboties ar citām starptautiskām organizācijām, tai skaitā, Apvienoto Nāciju Organizāciju un Āfrikas Savienību, lai veicinātu starptautisko spiedienu uz Burkinafaso režīmu, lai tas nodrošinātu dialogu par cilvēktiesībām, kā arī atbalstītu vietējās LGBT+ organizācijas un cilvēktiesību aktīvistus.
- Eiropas Savienībai un tās dalībvalstīm palielināt atbalstu NVO, kas darbojas Burkinafaso un reģionā, ar mērķi sniegt juridisko, medicīnisko un psihosociālo palīdzību LGBT+ personām, kas pakļautas vajāšanai.








