Par Ķīnas Republikas (Taivānas) neatkarības atzīšanu

Ņemot vērā, ka:

  • Latvijas Republikai ar Ķīnas Republiku ir de facto nodibinātas diplomātiskās attiecības, pat ja de jure Latvija neatzīst Ķīnas Republikas valstisko neatkarību.
  • Līdz 1970. gadiem rietumu pasaulē dominējošs bija viedoklis par Ķīnas Republikas, nevis Ķīnas Tautas Republikas neatkarības atzīšanu.
  • Starptautisko tiesību dekleratīvā valstiskuma teorija definē valsti par starptautisko tiesību subjektu, ja valstij – ir skaidri definēta teritorija; pastāvīga iedzīvotāju kopa; funkcionējoša valdība; un spēja iesaistīties attiecibās ar citām valstīm. Ķīnas Republika visiem šiem kritērijiem atbilst.
  • Savukārt starptautisko tiesību konstitutīvā valstiskuma teorija definē valsti par starptautisko tiesību subjektu, ja cita suverēnā vara to par šādu atzīst. No šāda skatupunkta Latvijai un Ķīnas Republikai ir iztrūkstoša savstarpējā atzīšana, jo par spīti tam, ka Latvijas valstiskā suverenitāte no Ķīnas Republikas puses tiek atzīta, Latvijas Republika šādu atzinumu Ķīnas Republikai nav sniegusi.

Ticot, ka:

  • Pēdējo gadu Ķīnas Tautas Republikas agresīvā un uz konfrontāciju vērstā retorika pret Taivānas salu, uzliek “rietumu pasaules” demokrātijām par pienākumu skaidri iestāties par Ķīnas Republikas demokrātiskās iekārtas un valstiskās pastāvēšanas saglabāšanu.
  • Vēsturiskais precedents Ķīnas Republikas pastāvēšanai ir pietiekami spēcīgs, lai atzīt šīs valsts tiesības un būšanu par pilnvērtīgu starptautisko tiesību subjektu.
  • Latvijas interesēs ir veicināt ciešāku sadarbību ar Ķīnas Republiku kā ar demokrātisku, tiesisku un augsti attīstītu valsti.

Atzīstot, ka:

  • Ķīnas Tautas Republika piekopj draudu politiku pret tiem, kuri uzdrošinās aizstāvēt Ķīnas Republikas tiesības uz pastāvēšanu. Latvijai ir jābūt gatavi negatīvai reakcijas no Ķīnas Kompartijas un viņu totalitārās valdības.
  • Bažas par Ķīnas Kompartijas pretreakciju var būt nozīmīgs atturēšanas faktors Ķīnas Republikas neatkarības atzīšanai Latvijas lēmumu pieņēmējiem, kuriem demokrātijas un pašnoteikšanās vērtības ir otršķirīgas.
  • Tehniski Ķīnas Republikas konstitūcija izsaka teritoriālās pretenzijas ne tikai uz Taivānas salu, bet arī Ķīnas Tautas Republikas visu teritoriju, Mongolijas visu teritoriju un daļu no Mjanmas, Krievijas, Butānas un Indijas teritorijām. Kaut arī mūsdienas šīm teritoriālajām pretenzijām ir vairāk sakrālā, nekā praktiskā nozīme. Modernā Ķīnas Republikas valsts kontrolē tikai Taivānas salu un dažas pieguļošās salas.

Partijas “Latvijas attīstībai” jaunatnes nodaļa aicina:

  • Latvijas Republikai atzīt Ķīnas Republikas valstisko neatkarību Taivānas salas un pieguļošo Ķīnas Republikas kontrolēto salu robežās.
  • Latvijas ārlietu resoram sekmēt ciešākas Latvijas Republikas un Ķīnas Republikas diplomātiskās un ekonomiskās saites.
  • Latvijas Republikai starptautiski aizstāvēt tiesības Ķīnas Republikai būt plašāk pārstāvētai multilateriālos diplomātijas formātos, tai skaitā starptautiskajās organizācijās.

Pieņemts 2022. gada 29. oktobra kopsapulcē.